Sabtu, 12 Oktober 2013

ASID FOLIK...PENTINGKAH?

Ramai tidak menyedari kepentingan asid folik(atau disebut folat) sebelum hamil. Sedangkan ia sangat penting untuk pertumbuhan janin yang bakal dikandung. Bagi pasangan yang sedang berusaha untuk mendapatkan cahaya mata, pengambilan asid folik tiga hingga enam bulan sebelum merancang kehamilan sangat penting!
Ia membolehkan tubuh anda bersedia untuk sebarang pertumbuhan atau pembentukakkan sel-sel baru.

Asid folik semula jadi biasanya dapat ditemui di dalam sayuran hijau seperti brokoli dan bayam, sayuran berubi, buah-buahan dan sayuran bewarna kuning. Antaranya seperti oren, pisang, jagung, labu. Bijirin, oat, gandum, barli, beras perang, kekacang, keju, susu, telur, hati ayam, daging lembu, kambing, ayam, salmon  serta tuna.

KAITAN DENGAN KESUBURAN

Suami serta isteri yang sedang merancang untuk hamil, atau sukar untuk mendapatkan zuriat, mereka digalakkan untuk mengambil supplemen asid folik sebagai salah satu usaha untuk merawat masalah kesuburan yang dialami. Namun perlu diingat, supplemen asid folik bukanlah ubat kesuburan.

Dipercayai, asid folik dapat membantu masalah kesuburan di kalangan lelaki dengan mengurangkan kecacatan kromosom pada sperma. Sperma yang sihat akan mengurangkan risiko keguguran di awal kandungan. Golongan suami disarankan untuk mengambil asid folik di antara 700mcg - 1000mcg sehari.

Bagi sang isteri, asid folik merupakan bahan penting dalam membantu proses spermatogenesis. Kandungan asid folik yang mencukupi akan menolong wanita mematangkan telur ovum, membantu pembentukan plasenta dan pelekatan janin di dalam rahim.

MENGAPA ASID FOLIK PENTING UNTUK IBU HAMIL?

  • Untuk membina sel-sel baru dalam tubuh
  • Mengurangkan risiko mendapat cahaya mata yang mengalami kecacatan saraf tunjang (nueral tube defect / NTD), gangguan pembentukan otak dan tempurung kepala yang tidak sempurna, masalah pembentukan saraf tunjang.
  • Membantu dalam pembentukkan sel-sel otak, tulang belakang, organ, kulit dan tulang bayi.
  • Menambahkan kepekatan haemoglobin dalam darah
  • Mengurangkan risiko keguguran, lahir mati, dan kelahiran pra-matang serta kekurangan darah(anemia).
  • Membantu mengurangkan risiko bayi yang mengalami sumbing lelangit, kecacatan pada jantung, pembentukan kaki dan tangan yang tidak sama, dan kecacatan pada sistem pembuangan air kencing.
Kajian telah menunjukkan bahawa risiko-risiko yang disenaraikan di atas dapat diatasi sekiranya wanita yang sedang merancang untuk hamil, atau yang telah hamil mengambil supplemen asid folik sekurang-kurangnya sehingga kandungan berusia 12 minggu. Namun, sebaiknya hendaklah mengambilnya sehingga bayi dilahirkan.

B-COMPLEK DENGAN ASID FOLIK SHAKLEE


B-COMPLEK DENGAN ASID FOLIK SHAKLEE
B yang Lengkap dan Seimbang
B Complex Shaklee menawarkan vitamin B yang lengkap, mengandungi 8 jenis vitamin B bagi membantu memelihara kesihatan yang baik.
•    B1, B2, B3, B6, biotin dan asid pantotenik membantu badan menukarkan protein, lemak dan karbohidrat kepada 
       tenaga.*
•    Asid folik dan B12 membantu dalam pembentukan sel-sel darah merah di dalam tubuh.  Jumlah asid folik yang 
      mencukupi dalam diet harian membantu mencegah  kecacatan tiub neural bagi wanita yang merancang 
      kehamilan sebelum konsepsi dan semasa 12 minggu tempoh kehamilan bagi dos harian sebanyak 400 mcg.*


Tiada perasa tiruan, pemanis, pewarna atau bahan pengawet tambahan. 


Bagi pasangan yang belum dikurniakan cahaya mata, bolehla mencuba SET KESUBURAN SHAKLEE



ADD ON

ESP Shaklee
SILA HUBUNGI ANIE

UNTUK PERTANYAAN LANJUT

BOLEH HUBUNGI/SMS/WHATSAPP  0197701264

JEMPUT LIKE PAGE HIDUP SIHAT & BAHAGIA

ADD ANIE di FB ANIE IZWANERIMA KASIH


TERIMA KASIH...







0 ulasan:

Produk Popular