Isnin, 2 Jun 2014

CIRI-CIRI VITAMIN E SUMBER SEMULAJADI

Assalamualaikum wbt dan selamat petang...semalam saya cerita tentang Vitamin E..Petang ni saya akan cerita kisah vitamin E lagi, kali ni tentang bagaimana untuk memilih vitamin E yang terbaik.okey..jom kita semak ciri-ciri vitamin E yang asli...

1. Pilih yang bersumber semulajadi ( boleh lihat pada label.. ada huruf d kecil 
d-alfa tocoferol  menunjukkan ia sumber semulajadi. satu huruf 'l' or 'dl' menunjukkan ia sumber tiruan or kimia
2. Cari perkataan mixed tocopherol dalam label

3.Pilih Vit E yang berserta selenium

Sumber semulajadi adalah lebih baik kerana ia lebih mudah diserap oleh badan berbanding sumber kimia/tiruan

Sumber makanan Vitamin E: minyak sayuran, sayuran berdaun hijau gelap, kacang, biji-bijian , dan semua bijirin. Beras perang, makanan daripada jagung, telur, rumpai laut, hati yang dikeringkan, susu, oat, daging organ , kacang soya, ubi kentang, selada air, dan gandum.
Kekurangan vitamin E boleh menyebabkan: Mudah radang,penuaan kulit sebelum masa,rambut gugur,anemia.

 

KHASIAT VITAMIN E:

1. Menjadikan anda tampak lebih muda dengan membantutkan penuaan sel yang disebabkan oleh radikal bebas. 2. Memperbaiki peredaran darah,utk memperbaiki tisu, dan sangat berguna dalam rawatan "premenstrual syndrome" dan penyakit fibrocystic payudara.  3. Melindungi paru2 dari pencemaran udara.  4. Ia memelihara pembekuan darah yang normal dan penyembuhan, mengurangkan parut, mengurangkan tekanan darah, membantu dalam pencegahan penyakit katarak, meningkatkan prestasi atlit, dan mengendurkan otot kaki dari kekejangan. 5. Mengekalkan kesihatan saraf dan otot dan di masa yang sama menguatkan dinding kapilari.   
6. Vitamin E menggalakkan kulit dan rambut menjadi sihat, dan membantu mencegahanemia dan "retrolental fibroplasia", sejenis gejala mata yang boleh menjangkiti bayipramatang.  
7. Mengurangkan risiko Alzheimer (nyanyuk).
 8. Mengurangkan risiko keguguran bagi wanita hamil.   9. Merendahkan kadar kolesterol.
 10.Membantu mencegah kanser.  
11. Vitamin E boleh meningkatkan pengeluaran air mani pada sesetengah lelaki.
Vitamin E juga dikenali sebagai ‘vitamin cinta’ kerana ia boleh membantu dalam     perhubungan suami isteri. Malah wanita hamil, menyusukan anak, mengambil sebarang pil hormon dan melalui fasa menopous memerlukan vitamin E.
s
 
 






 

    0 ulasan:

    Produk Popular